En l’apartat relatiu a l’extinció del contracte s’exposa la modificació dels mecanismes d’extinció del contracte de treball, que suposen en la pràctica la supressió de tot un seguit de garanties que tenien els treballadors i treballadores, i que eren la base del dret a l’estabilitat en l’ocupació.
Totes les reformes en matèria d’extinció de contractes tenen un element comú denominador: ofereixen mecanismes per dur a terme un profund ajust de plantilles, tant en l’àmbit del sector privat com en el sector públic, rebaixant de forma substancial i qualificada els costos que han d’assumir tant les empreses privades com les administracions per acomiadar el personal, i al mateix temps, eliminant els controls administratius i judicials que limiten l’adopció d’aquestes decisions.
En matèria de contractació, es posa en evidència com la norma ha suposat una aposta per la precarietat en l’ocupació, en donar carta de naturalesa en la legislació a un veritable acomiadament lliure, disfressat amb la fórmula de període de prova en un nou contracte de suport a emprenedors, que s’ofereix com a estímul a la contractació, amb capacitat per crear un nou gènere de precarietat, la dels treballadors i treballadores als que durant el primer any de la seva relació poden ser acomiadats en qualsevol moment, sense motivació, sense control judicial, i sense sotmetre a cap forma o procediment establert, i sense abonar cap compensació econòmica ni indemnització.
La precarietat en la contractació com a fórmula de política d’ocupació es manifesta igualment en l’ampliació dels límits d’edat del contracte per a la formació, o en possibilitar l’encadenament del contracte en la mateixa empresa per a diferents qualificacions. En el contracte a temps parcial s’admeten les hores extres, que suposa oferir una via alternativa que elimini els drets laborals vinculats a les hores complementàries.
Igualment, s’aborden altres mesures que afecten els drets dels treballadors/es, com les mesures de conciliació entre la vida personal, familiar i laboral, o el sistema de formació, la intermediació laboral, que hagueren exigit un mínim procés de diàleg social que hagués corregit les enormes incongruències que presenta el text aprovat pel Govern.
En matèria de negociació col·lectiva, s’efectua un desmantellament del sistema que permet l’ordenació i la vertebració de la negociació col · lectiva, deixant sense capacitat als representants dels agents socials i econòmics de dotar d’instruments eficaços per ordenar aquest procés. L’atribució del conveni d’empresa d’una prioritat aplicativa absoluta en la fixació de les condicions laborals bàsiques, fins i tot sobre els acords interconfederals o els convenis sectorials estatals o autonòmics, suposa la més greu fallida del dret fonamental a la negociació col · lectiva des de la Constitució.
A més. l’anàlisi jurídica dels principals efectes del RDL 3/2012, aquest llibre electrònic disposa d’altres documents d’interès, com els textos legals, les propostes d’esmenes elaborades per CCOO i UGT, opinions jurídiques i comunicats sindicals relacionats amb aquesta decisiva reforma laboral.
Fes clic per accedir al llibre electrònic sobre la Reforma Laboral
Calella a 24 d'abril de 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada