INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dijous, 9 de febrer del 2012

LA SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA, DENUNCIA QUE LA MANCA D'ORGANITZACIÓ i PLANIFICACIÓ PROVOCA CONSEQÚENCIES IRREPARABLES EN LA SALUT EN LA SALUT D'USUARIS i TREBALLADORS

LES RETALLADES EN LA SANITAT PÚBLICA COL·LAPSEN EL SERVEI D'URGÈNCIES
DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA



Des de fa un temps el sistema sanitari esta sofrint una sèrie de canvis tant en l’organització dels serveis com en les plantilles. Aquest canvis estan tenint una sèrie de repercussions en la salut dels usuaris i dels treballadors, i el serveis d’ Urgències de Calella és un reflex d’aquesta situació.

A.- canvis en la planificació de serveis  avalats des del CatSalut, tant per motius estructurals com econòmics:

   1.- Reordenació economicoadministrativa de la pertinença del nostre centre. L’ hospital de Calella passa a dependre de l’àrea territorial de Girona.

   2.- Subrogació de departaments, com el serveis de laboratori i el de toxicomanies i drogodependències.

   3.- Tancament de l’atenció continuada del centres d’atenció primària ( CAPs) en horari nocturn : Tordera, Malgrat- Palafolls,Calella, Canet de Mar.  Restant per tota la comarca el centre de Pineda de Mar.

   4.- Canvi en la política d’ Educació Sanitaria. Aquest canvi, afecta indirectament als usuaris de forma brusca en la rebuda de la informació. Des fa  uns 10 anys, s’intenta educar als usuaris per fer un bon ús dels serveis, recomanant la atenció amb el seu metge de família i si és necessari fer ús d’un servei d’ Urgències per proximitat ( CAP), deixar els serveis d’ urgències hospitalaris pels casos greus. Ara es troben amb impossibilitat de fer aquest circuit.

   5.- Disminució del nombre d’ambulàncies i de les seves plantilles.

   6.- Reordenació territorial de l’atenció Materno –Infantil de la comarca de la Selva i el Alt Maresme.



B.- Canvis organitzatius, laborals  i econòmics que afecten tant a treballadors com a usuaris:

   1.- Congelació de salari des del 2008

   2.- Retenció del 5% de la nòmina per l’aplicació del legal decret de la Generalitat, per ser treballadors de serveis públics.

   3.- Eliminació de les suplències. Es disminueixen o s’eliminen, depèn del cas i serveis, el personal suplent, per tant es deixa de donar cobertura durant un període de temps, es sobrecarrega de treball al personal o s’allarguen les llistes d’espera fins més de nou mesos .

   4.- S’eliminen algunes consultes externes ( CCEE) i/o quiròfans.

  5.- Es reordenen per qüestions econòmiques:

  • les guàrdies dels diferents especialistes. Com els internistes de planta eliminant guàrdies nocturnes i posteriorment reduint l’horari de diari i de caps de setmana, els  ginecòlegs amb la reunificació del servei a Calella  redueixen 12h de nit de presencia física d’un d’ells, es valora realitzar guàrdies localitzables  traumatologia,...
  •  
  • El servei de atenció domiciliaria en tota la seva amplitud ( PADES, ADI, hospitalització a domicili).
  •  
  • El propi servei d’ urgències, on el canvi implicarà la disminució en 2-3 metges menys 

   6.- Eliminació de la contraprestació econòmica pels àpats, de tot el  personal de guàrdia

   7.- Tancament de llits durant els mesos d’estiu. Fa molts anys que en els mesos de Juliol i Agost els nostres centres tancaven algunes habitacions, la diferència d’aquest darrer any, es que el tancament ha estat de més mesos afectant a habitacions d’aguts i també a habitacions de sociosanitari. Per un altre procés, aprofitant aquest tancament, s’han reconvertit les habituacions en individuals disminuint el número de llits físics.

   8.- En el mes d’Agost s’arriba a un pacte per evitar l’aplicació d’ un ERO a canvi de la renúncia per ajornament d’una paga per objectius dels treballadors.



C.- La repercussió de totes aquestes mesures es tradueix en la situació actual en la que es veu immersa el servei d’ urgències de Calella. Des de finals del mes de Desembre i principis del mes de Gener, abans de l’arribada de l’onada de fred i de la grip d’aquest hivern, hem anat observant primer la saturació del servei d’ urgències fins arribar al col·lapse d’aquest darrers 15 dies.

  • A l’ inici la saturació és tradueix amb la realització de l’atenció en la zona de cortines ( en el passadís) i amb  doblar  la unitat polivalent d’observació ( UPO). Aquest boxs estaven preparats per acollir una sola persona, habitualment i per tant es converteix amb una norma, en cada box s’ubiquen dos malalts.

  • Poc a poc, i no per falta d’advertir de la situació, els malats han passat de ser ingressat en unitats especialitzades per atendre’ls ( plantes d’ hospitalització), a ser ingressats en el propi servei d’ urgències ( amb una mitjana de 25-30 malats pendents de llit i ingrés cada dia). No sols s’ha acabat amb les habitacions sinó que fins hi tot s’han esgotat els llits físics restant malalts ingressats durant 2 i 3 dies en lliteres.

  •  La falta de lliteres provoca el retard o l’espera per poder atendre a malats potencialment greus en dos i tres hores, temps que familiars i personal de les ambulàncies restaven en el servi d’ urgències per poder fer el transfers del malalts.

  • S’han esgotats els recursos en roba, material sanitari,..

  • Aquesta situació ha esgotat  i esgota al personal sanitari per la impotència de resposta davant la situació i per la sobrecàrrega de treball que això implica.

La falta d’organització, planificació i capacitat per resoldre problemes d’aquesta Direcció  ha vist com dia a dia ha anat empitjorant la qualitat assistencial dels malats i del personal.

La primera reacció davant aquesta situació va estar fa uns 10 dies aproximadament:,  amb el reforç del personal d’ infermeria amb una auxiliar en les torns diürn i en el torn nocturn, amb una auxiliars i una infermera més, augmentant el servei de vigilància de seguretat en el torns diürns i reforçant tant el material sanitari com de bugaderia com de farmàcia.

Tot i així la sensació de saturació ha anat empitjorant fins als màxims que s’han assolit aquest passat cap de setmana, on de forma urgent s’autoritzava, per primer cop, a realitzar mesures de reforç mèdic i s’iniciava la valoració d’altres mesures per millorar l’estada dels usuaris  i la tasca dels treballadors.

Els serveis es col·lapsen per l’arribada massiva d’usuaris però en ocasions l’arribada és constant i en conseqüència progressivament es va incrementant la feina. És en aquestes ocasions, on s’hauria de posar de manifest la resposta ràpida i eficient dels Directius responsables. Els diferents responsables d’aquesta situació, començant pels Directius del nostre centre i acabant pel conseller de salut, Sr Boi Ruiz i el propi President de la Generalitat, resten impunes de tota culpa mentre els treballadors i usuaris mal patim les conseqüències del nou model sanitari que estan establin. Es ingenu pensar i afirmar per part dels responsables que  es pot deixar d’invertir en salut, continuar guanyant beneficis i pensar que tot plegat no afectarà a la qualitat assistencial.

Calella a 9 de Febrero de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada