INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dilluns, 3 de setembre del 2012


MANIPULACIÓ DEL MINISTERI SOBRE LA DESPESA FARMACÈUTICA


El Ministeri de Sanitat acaba de fer públics les dades de la despesa farmacèutica de juliol de 2012, mitjançant una nota de premsa que no té desaprofitament i que podria servir d'exemple a qui desitgi aprendre com manipular i tergiversar les dades per encobrir la realitat, tot un clàssic en l'actual política informativa del Govern del Pàg. En ella es pretén que pels efectes benèfics del RD Llei 16/2012 s'ha aconseguit una disminució del 14,14% del numero de receptes i d'un 23,93% respecte al mateix mes de l'any 2011.

Una anàlisi mes detallat de la realitat i de les xifres (disponibles en la web del Ministeri de Sanitat) sembla desmentir el triomfalisme ministerial.



La Federació d'Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública davant la nota de premsa feta pública pel Ministeri de Sanitat sobre la despesa farmacèutica de juliol de 2012, ha assenyalat que:


1)     Es tracta d'un bon exemple de manipulació i tergiversació de les dades per encobrir la realitat, tot un clàssic en l'actual política informativa del Govern del PP, perquè la realitat i l'anàlisi de les xifres desmenteix el triomfalisme ministerial

2)     En les dades de la despesa farmacèutica del mes de juliol incideixen tres variables que han de tenir-se en compte:

a.   Primer. El fet que en haver-se anunciat la posada en funcionament del copago dels pensionistes per a aquest mes, molts d'ells, els malalts crònics, van comprar durant juny tots els medicaments que van poder, la qual cosa s'evidencia amb el fet que aquest juny passat es va incrementar  a nivell nacional el numero de receptes consumides (+10,11%) i la despesa farmacèutica (+ 3,18%) respecte a 2011, trencant la tendència a la baixa en tots dos paràmetres dels mesos anteriors.

b.   Segon. La instauració dels copagos dels pensionistes suposa gairebé automàticament una disminució de la despesa farmacèutica pagada amb fons públics (un 10%), que no és una disminució de la despesa farmacèutica, sinó un trasllat d'una part d'est a les butxaques dels pensionistes que han vist com es redueix en la practica el poder adquisitiu de les seves pensions.

c.   Tercer. A més, una part important d'aquest estalvi no és tal, perquè la majoria el mateix haurà de retornar-se als pensionistes per part de les CCAA en un termini màxim de 6 mesos, és a dir s'està produint en la practica un préstec a interès 0 dels pensionistes a les CCAA. Si reduïm l’impacta d'aquesta devolució ajornada la disminució real de la despesa farmacèutica pels copagos quedés reduïda a menys del 2%.

3)     L'esment que fa al País Basc el Ministeri de Sanitat entra en aquesta mateixa lògica de desinformació i manipulació. Evidentment al País Basc al no haver aplicat el copago als pensionistes, i haver-ho anunciat prèviament, no es va produir l'efecte d'augment de despesa al juny de 2012, en aquest mes al País Basc el numero de receptes disminueixo el 0,05% i la despesa farmacèutica ho va fer en un 10,23%, mentre com ja s'ha assenyalat a nivell nacional la situació va ser d'un increment significatiu en ambdues variables. D'altra banda al no repercutir el copago sobre els pensionistes aquesta disminució de la despesa farmacèutica públic no es va produir, com tampoc la disminució del poder adquisitiu dels pensionistes.

4)     Tot l'assenyalat anteriorment posa en evidència que l’impacta real del RD Llei 16/2012 sobre la despesa farmacèutica no podrà ser avaluat fins que es finalitzi el termini de reemborsament de les quantitats aportades pels pensionistes per sobre dels topalls fixats, tret que, i no seria d'estranyar donada la tendència al ocultament i la manipulació dels nostres “responsables” sanitaris, segueixi sense comptabilitzar-se aquest deute de manera que es converteixi en una altra manera de fer “comptabilitat creativa” amb els fons públics. 


En resum, el Ministeri de Sanitat ofereix una interpretació de l'evolució de la despesa farmacèutica en el mes de juliol que és bàsicament falsa i triomfalista. En realitat l'única cosa que s'ha constatat és un trasllat de part de la despesa farmacèutica públic als pensionistes i el conegut efecte d'avançament de les compres programables quan s'anuncia una pujada de preus i/o d'impostos. 

 

Calella a 3 de setembre de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada