REFUSEM LA
PRIVATITZACIÓ DE LA SANITAT PÚBLICA A CATALUNYA
El Govern de la
Generalitat vol traspassar tota la sanitat tarragonina a un nou ens en el qual
entraria capital privat
Refusem els plans del Govern per privatitzar la
sanitat a Tarragona
Hem sabut que el Govern de la Generalitat té planejat traspassar tota la
sanitat pública de les comarques tarragonines a un nou ens gestor, en el qual
es possibilitaria l’entrada de capital privat. Hi participaria la Xarxa
Sanitària i Social de Santa Tecla, empresa privada que ja té activitat
concertada amb el Servei Català de la Salut. D’aquesta manera s’entén que
recentment persones amb càrrecs de responsabilitat en aquesta empresa hagin
estat nomenades membres del Consell d’Administració de l’empresa pública Gestió
i Prestació de Serveis de Salut (GIPSS).
Ens oposem a aquest nou intent de desballestar
l’ICS i privatitzar la sanitat pública catalana, introduint capital privat, per
a la qual cosa és necessari canviar la naturalesa jurídica d’empreses públiques
i consorcis.
Aquestes informacions que hem rebut sobre els projectes del conseller Boi Ruiz a Tarragona demostren que la nostra desconfiança amb el suposat ens públic que vol fer a Lleida estan plenament justificades. Boi Ruiz està teixint una teranyina entorn totes les empreses públiques i consorcis sanitaris amb la finalitat de lliurar la sanitat catalana al capital privat. Només així es poden explicar aquests ens misteriosos de naturalesa jurídica indeterminada, l’augment de la contractació en alguns centres privats mentre es redueixen brutalment en els centres públics i l'increment de la compra d’activitat que podria assumir l’ICS a centres aliens, mentre les seves instal·lacions funcionen molt per sota de la seva capacitat.
Aquestes informacions que hem rebut sobre els projectes del conseller Boi Ruiz a Tarragona demostren que la nostra desconfiança amb el suposat ens públic que vol fer a Lleida estan plenament justificades. Boi Ruiz està teixint una teranyina entorn totes les empreses públiques i consorcis sanitaris amb la finalitat de lliurar la sanitat catalana al capital privat. Només així es poden explicar aquests ens misteriosos de naturalesa jurídica indeterminada, l’augment de la contractació en alguns centres privats mentre es redueixen brutalment en els centres públics i l'increment de la compra d’activitat que podria assumir l’ICS a centres aliens, mentre les seves instal·lacions funcionen molt per sota de la seva capacitat.
Cada vegada està més clar que Boi Ruiz, que pot
tenir els dies comptats com a conseller, ha decidit accelerar els seus plans
privatitzadors per tornar a la patronal amb un bon full de serveis.
Refusem la creació de més entitats per
gestionar la sanitat a Lleida ja que només serviran per augmentar estructures
administratives
El Govern de la Generalitat ha aprovat un acord que
encarrega al Servei Català de la Salut unificar sota la titularitat d’un únic
ens jurídic tots els dispositius assistencials públics de la Regió Sanitària de
Lleida, amb la finalitat d’evitar duplicitats i avançar cap a una vinculació
orgànica més intensa.A Lleida gairebé tota l’atenció primària la gestiona
l’Institut Català de la Salut i els hospitals estan gestionats per l’ICS i per
l’empresa pública Gestió de Serveis Sanitaris. És a dir, més del 80% dels
serveis estan gestionats per l’ICS.
Estem d’acord a integrar sota un únic ens
gestor tots els serveis sanitaris públics de Lleida i evitar situacions
absurdes com que una Gerència Territorial de l’ICS hagi de fer acords
estratègics amb una altra Gerència Territorial de l’ICS. Creiem que aquest
ens gestor que hauria d’unificar tots els serveis sanitaris públics hauria de
ser la Gerència Territorial de l’ICS. Per a això, només caldria integrar la
resta de serveis sanitaris públics a l’ICS, la qual cosa permetria assolir els
objectius que, segons el Govern, té aquesta reforma. L’assumpció per la
Gerència Territorial de l’ICS de tota l’atenció sanitària pública combinaria
els avantatges de traslladar una gran capacitat de decisió al territori
mitjançant una àmplia autonomia de gestió, amb les economies d’escala que
s’aconsegueixen pertanyent a una gran empresa pública d’àmbit català. D’aquesta
manera a l’agilitat i flexibilitat d’una gestió i capacitat de decisió ubicada
al territori s’afegirien els avantatges de formar part d’una gran empresa
pública que pot aconseguir, per exemple, una millor posició en la compra de
farmàcia, pròtesis, material quirúrgic…
Aquesta proposta ja va ser feta el 2010 per un grup
de tècnics dels departaments de Governació i Economia que per encàrrec del
Govern van fer un informe per racionalitzar l’estructura del sector públic
català.
Si els objectius són els que explica el Govern, no
hi ha dubte que integrar a l’ICS tots els serveis sanitaris públics és la
solució òptima: l’ens gestor ja existeix, es redueix l’estructura del sector
públic, se suprimeixen empreses públiques i està avalada per un informe tècnic.
Lamentablement, creiem que rere les bones
intencions s’amaga la intenció del conseller Boi Ruiz d’iniciar el tantes
vegades anunciat procés de desballestament de l’ICS, com a pas previ per
introduir capital privat i posteriorment privatitzar-lo totalment. Per això, en
lloc de fer servir un informe fet per la mateixa Administració sense costos
addicionals, se n’aplicarà un altre d’encarregat a una consultora privada, quan
Josep Prat era president del Consell d’Administració de l’ICS. Aquest informe
explicava quins passos s’havien de seguir per convertir l’ICS en un holding
d’empreses en què podria entrar capital privat.
Per aconseguir un
sistema sanitari públic, equitatiu i de qualitat que doni resposta a les
necessitats de la ciutadania no cal inventar contínuament noves estructures que
només serveixen per dificultar el control de la despesa pública. Seria molt més
efectiu professionalitzar la gestió dels centres sanitaris i que la selecció
dels càrrecs directius es fes en funció de les seves capacitats i no de la seva
adscripció política.
Calella a 29 de maig de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada