LA REFORMA ELÈCTRICA DEL GOVERN FARÀ PAGAR ALS CIUTADANS ELS EXCESOS DE LES BOMBOLLES
ENERGÈTIQUES
• No soluciona el sistema que genera el dèficit i obvia els
del problemes estructurals sector
El passat 12 de juliol, el
Consell de Ministres ha donat llum verda a la "esperada" i anunciada
reforma del sector elèctric. Una reforma que no soluciona el sistema que genera
el dèficit i solament aborda la reducció del deute anual, que serà pagada pels
usuaris via tarifa, pels contribuents via Pressuposats de l'Estat i per les
empreses, on es veurà minvada la qualitat i seguretat del servei i es reduiran
els costos salarials.
La reforma elèctrica, que ha
estat anunciada des de fa mesos com la solució a la situació actual d'elevat
dèficit tarifari, inseguretat jurídica i creixement constant dels preus de
tarifa, es va a quedar en un intent de disminuir el dèficit anual, que ha
portat al fet que les tarifes elèctriques a Espanya siguin les terceres més
cares de la UE
(després de Xipre i Malta) a nivell domèstic i de pimes, i les cinquenes a
nivell industrial, sagnant les butxaques dels consumidors i afectant a la
viabilitat industrial.
Els reials decrets i les ordres
ministerials als quals avui s'ha donat llum verda en el Consell de Ministres
tenen com a objectiu disminuir els 4.500 milions d'euros de dèficit que té el
sector anualment, i que no vagi creixent fins als 10.000 anuals que es preveuen
en 2020 si no es prenen mesures. Aquesta reducció, com ja ha anunciat el
Ministeri d'Indústria, va a repercutir negativament en els consumidors, els
contribuents i les empreses elèctriques i renovables.
La reducció de 4.500 milions
sortirà de:
- La disminució fins a un 20% la retribució en distribució, la qual cosa significarà anul·lar les inversions i el manteniment a la xarxa de distribució. Això tindrà una repercussió directa en la qualitat i seguretat del servei i en l'ocupació, en reduir-se dràsticament l'activitat.
- La reducció de la retribució al transport (REE), la qual cosa tindrà repercussions similars a la distribució.
- La rebaixa de la retribució del concepte de disponibilitat, l'incentiu que es dóna als cicles combinats de gas. Per al seu funcionament, es preveu una nova metodologia de repartiment per subhasta, la qual cosa portarà a la hibernació o tancament de cicles combinats i, en conseqüència, menys ocupació.
- Reduir el cobrament per les extra-peninsulars.
- Disminuir les cosines a les renovables i el mètode de retribució. La metodologia nova està mancant la publicació dels reials decrets. L'impacte serà aproximadament d'una retallada d'uns 1.400 milions dels 9.000 abonats aquest any, amb impacte retroactiu i nou sistema d'incentius per a les futures entrants
- Disminuir les cosines a les renovables i el mètode de retribució. La metodologia nova està mancant la publicació dels reials decrets. L’impacta serà aproximadament d’una retallada d’uns 1.400 milions dels 9.000 abonats aquest any, amb impacte retroactiu i nou sistema d’incentius per a les futures entrants.
El Govern manifesta que amb
aquesta reforma es rebaixa la rendibilitat de les empreses, però en realitat es
mantindrà una rendibilitat raonable, un 6,5% en distribució i un 7,5% en
renovables. La reforma plantejada pel Govern obvia els problemes estructurals d’aquest
sector (tipus de mercat a cost marginal, inoperància dels contractes
bilaterals, falta i voluntat de planificació, inexistència de control en el
servei i la qualitat del mateix, política fiscal per atendre serveis no
energètics 5,1%, etc.) i solament atén un problema conjuntural de deute fent
pagar aquest deute als consumidors, els qui tindran una tarifa major
(increments de tarifa a l’octubre i gener), als contribuents (transferint
costos a pressupostos de l’estat de 900 a 1200 milions) i a les empreses, la qual
cosa repercutirà en els seus costos en qualitat de servei, seguretat i ocupació.
La Federació d’indústria
de CCOO estarà pendent de la tramitació dels reials decrets i ordres
ministerials per saber com es van a vehicular temes com la disponibilitat, la interrumpibilitat
(canvia la metodologia de retribució), el bo social, el règim de mercat (si
queden 2 règims o s’unifiquen), la legislació en generació distribuïda, etc.,
però la seva primera valoració en funció de la informació rebuda no pot ser
positiva, sinó negativa, ja que no es canvien els elements estructurals i es
repercuteix en les butxaques dels ciutadans el “dèficit tarifari”, producte de
polítiques energètiques que van generar la bombolla de les renovables amb
rendibilitats del 18%, i la bombolla elèctrica amb valoracions de les empreses
en molts casos fins a un 250% per sobre del seu valor.
Difícilment en una situació com
l’actual, amb un 26% d’atur, una recessió econòmica familiar i una tarifes
industrials en molts casos un 50 o 60% per sobre de la mitjana europea, pot acceptar-ne
que siguin aquests mateixos actors qui paguin els deutes del sector.
Calella a 18 de juliol de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada