INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dimarts, 15 de juliol del 2014


CCOO S’OPOSA AL DETERIORAMENT DE LA SANITAT CATALANA i A LA CONFUSIÓ DELS INTERESSOS PÚBLICS i ELS PRIVATS






El model sanitari català es caracteritza per l’existència d’una xarxa sanitària pública (SISCAT) amb una gran varietat de proveïdors, amb molta diversitat de formes de gestió:

empreses privades amb o sense ànim de lucre, empreses públiques i consorcis. A més es contracta activitat amb altres centres privats que no formen part del SISCAT. Els diferents governs sempre han valorat positivament aquest model pels suposats avantatges de disposar d’una àmplia diversitat de proveïdors, amb els quals, es deia, s’introduïa un cert grau de competència. Amb la crisi i la reducció continuada dels pressupostos hem vist que aquest model amagava una versió sofisticada del “capitalismo castizo”, basat en la captura de rendes i la proximitat al poder.

Els exemples que confirmen aquesta afirmació són nombrosos. Una empresa de la qual era apoderat el director del Servei Català de la Salut factura al mateix SCS. El director va dir que no sabia que n’era l’apoderat i encara és director de l’SCS. Empreses privades que, malgrat les brutals reduccions de la despesa sanitària, estan incrementant la seva contractació amb l’SCS. El Govern ha impedit que l’Hospital Josep Trueta, públic, contractés el servei de cuina de l’Hospital de Santa Caterina, també públic; la secretària de Departament de Salut considera que cal donar negoci a tothom i això és més important que l’eficiència en la despesa pública.

Hi ha empreses del sector públic que contracten els serveis de les empreses en les quals participen membres del seu Consell d’Administració. IDC, multinacional sanitària privada, té garantit un nivell mínim d’activitat que cobrarà tant si la fa com si no. Amb diners públics s’han rescatat centres privats i posteriorment se’ls garanteix durant un llarg període d’anys un nivell mínim d’activitat. Així s’explica que les empreses privades vulguin fer el seu negoci a l’empara del sector públic.

Aquest model sanitari se sustenta en una contínua confusió entre el que és públic i el que és privat. Es traspassen pacients dels centres públics, als quals se’ls ha retallat el pressupost, a centres privats als quals se’ls ha incrementat. Tenim empreses públiques associades i pagant quotes a una organització patronal privada. I en el súmmum dels despropòsits hem estat discutint als jutjats si una empresa era pública o privada.

Altre tret significatiu d’aquest model és la multiplicitat de formes jurídiques que adopten els proveïdors sanitaris; segons la Sindicatura de Comptes, “aquestes circumstàncies poden comportar una certa feblesa i mancances en aspectes del govern i la gestió i, en particular, en el compliment exacte de la normativa de caràcter públic que els és d’aplicació”.

Ara que sembla que estem a la recta final de la legislatura, el conseller de Salut, Boí Ruiz, està intentant culminar el procés de transformació de la sanitat catalana, debilitant en la mesura del possible els centres públics i, especialment, l’Institut Català de la Salut.

L’objectiu és que el sistema sanitari serveixi més als interessos de determinats grups que a les necessitats dels ciutadans de Catalunya. No hem d’oblidar que Boí Ruiz es va estrenar nomenant Josep Prat com a president del Consell d’Administració de l’Institut Català de la Salut. Al mateix temps, Prat era vicepresident de la multinacional sanitària privada USP. Prat immediatament es va posar mans a l’obra i va encarregar un informe a Price Waterhouse Coopers amb l’objectiu d’esmicolar l’ICS. Avui encara no se sap qui va pagar aquest informe. Aquest projecte va fracassar entre altres raons perquè Prat va haver d’abandonar l’ICS acusat de greus delictes de corrupció.

La crisi econòmica i la política de retallades del Govern de la Generalitat han estat especialment virulentes en la sanitat pública catalana. Any rere any el conseller de Salut diu que no es faran més retallades perquè s’ha arribat a l’os i any rere any es fan més retallades en el pressupost sanitari. El disseny del sistema sanitari català fa que aquestes retallades siguin selectives. Aquest disseny, producte d’un capitalisme d’”amiguetes”, en què els negocis es fan per la proximitat al poder, provoca que, malgrat les retallades, algunes empreses puguin augmentar el volum de contractació amb el Servei Català de la Salut. Així, en un exercici amb els pressupostos prorrogats ha hagut empreses privades que han incrementat la seva contractació amb l’SCS i públiques que han vist com disminuïa el seu pressupost. Finalment, estan els centres públics que són els que han assumit gairebé tota la reducció del pressupost sanitari.

Entre les empreses públiques destaca la retallada pressupostària que ha patit l’ICS, que entre 2010 i 2014 ha vist reduït el seu pressupost més d’un 13%; amb dades de tancament pressupostari la reducció ha estat d’un 17%. L’any 2011 l’ICS va tenir una reducció del pressupost del 5% i va tancar l’exercici gairebé en equilibri. A 2012 l’assignació final es va reduir un altre cop un 5% i es va tancar l’exercici amb un superàvit del 4%. El Govern, al pressupost de 2013, que estava prorrogat, va retallar el 4% de superàvit de 2012 i un 4% addicional, la qual cosa va impedir que una nova reducció de despesa del 2% fos suficient per acabar l’exercici en equilibri pressupostari. En resum, a 2012 l’ICS va tenir un superàvit de 40 milions d’euros; al 2013, si s’hagués prorrogat el pressupost, el superàvit hauria estat de 100 milions, però com que es va reduir el pressupost en 140 milions, l’ICS va acabar amb un dèficit de 35 milions. No cal dir que la major part d’aquesta reducció de la despesa ha recaigut sobre els treballadors, en forma de pèrdua de llocs de treball i de reducció de sous.





 Calella a 15 de juliol de 2014

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada