NO A LA LLEI
MORDASSA
"Corregeix alguns errors, però insisteix en un model
regressiu de llibertats públiques"
La Llei de Seguretat Ciutadana
aprovada en el Senat suavitza les sancions previstes per als conflictes
derivats dels drets de reunió i manifestació, però segueix dominant un model
basat en la resposta autoritària als conflictes socials
Com ocorregués amb la reforma del Codi Penal l'aprovació pel Senat de la Llei de Seguretat Ciutadana (coneguda com a Llei mordassa) és, en la nostra opinió, una mala notícia per a la democràcia perquè parteix de la idea que és necessari "endurir la resposta sancionadora davant les protestes socials. És veritat que es corregeixen alguns errors, però insisteix en un model regressiu de les llibertats públiques i de la llibertat sindical".
Com ocorregués amb la reforma del Codi Penal l'aprovació pel Senat de la Llei de Seguretat Ciutadana (coneguda com a Llei mordassa) és, en la nostra opinió, una mala notícia per a la democràcia perquè parteix de la idea que és necessari "endurir la resposta sancionadora davant les protestes socials. És veritat que es corregeixen alguns errors, però insisteix en un model regressiu de les llibertats públiques i de la llibertat sindical".
Denunciem que el marc penal i
sancionador administratiu, fins i tot sense reformes de cap tipus, ofereix
llits més que suficients per preservar la seguretat de les persones, i permet
corregir comportaments violents. "Més aviat, la reforma es presenta com la
resposta davant el risc de conflictivitat social derivat de l'adopció de
polítiques públiques basades en les retallades socials".
Es tracta d'una reforma que s'ha elaborat sense transparència ni debat públic,
i encara que s'observen alguns canvis d'interpretació sobre les llibertats
públiques i l'activitat sindical, aquests són insuficients, perquè no recullen
propostes bàsiques traslladades per CCOO i UGT al Ministeri de l'Interior i als
Grups Parlamentaris al Congrés i en el Senat.
Són també significatius els canvis en les sancions
previstes per als conflictes derivats dels drets de reunió i manifestació.
"L'exigència en la sanció molt greu que concorri risc per a la vida o
integritat física de les persones, i no simplement una alteració en el
funcionament de la infraestructura, rebaixa el risc que un conflicte laboral
que repercuteix en el funcionament d'un servei públic sigui objecte de sanció.
Però es fa a partir d'una idea autoritària i sancionadora del conflicte social.
D'altra banda, les restriccions
il·legítimes dels drets de reunió i manifestació, o la legalització de les
devolucions en calenta a la frontera de Ceuta i Melilla ens allunya dels països
respectuosos amb els drets humans, procedint per a això a derogar les garanties
constitucionals en l'actuació de les forces de seguretat en aquestes fronteres.
Creiem imprescindible un nou model de Llei de Seguretat
Ciutadana, que respecti el dret a la tutela judicial i que garanteixi la
independència i objectivitat en les restriccions que puguin adoptar-se en
l'exercici de drets fonamentals, la qual cosa gens té a veure amb atribuir
poders desproporcionats a l'autoritat governativa, és a dir, a càrrecs basats
en la confiança política.
Calella a 18 de març de 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada