EL RD-llei 5/2013
POT VULNERAR EL
SISTEMA CONSTITUCIONAL
DE COMPETeNCIES
•
Per ingerència del Govern en les atribucions i potestats que tenen les
Comunitats Autònomes, secretaris confederals d'Acció Sindical de CCOO i UGT
El Reial decret-llei 5/2013, de 15 de
març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels
treballadors de major edat i promoure l'envelliment actiu, incorpora una
disposició addicional sisena que potencia la inaplicació de les condicions de
treball previstes en un conveni col·lectiu en el marc legal previst en
l'article 82.3 ET, segons la redacció donada per la Llei 3/2012.
S'obliga al fet que les Comunitats
Autònomes es proveeixin de l'òrgan tripartit capacitat per a l'adopció de la
decisió en els conflictes derivats de la falta d'acord sobre la inaplicació del
conveni, en el termini de tres mesos o subscriguin un conveni de col·laboració
amb el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social acordant l'actuació de la Comissió Consultiva
Nacional de Convenis Col·lectius en el seu àmbit territorial. En tot cas, de no
haver-se portat a efecte tals prevencions, les parts podran dirigir-se a la CCNCC
per a la resolució del conflicte de inaplicació.
Fins avui, abans de la publicació del
Reial decret 1362/2012, que regula les funcions de la Comissió Consultiva
Nacional de Convenis Col·lectius, s'han vist en aquesta Comissió vuit
expedients de inaplicació que no es corresponien amb l'àmbit estatal, la qual
cosa motivava el seu desistiment. En aquest mes de març s'ha conegut la
signatura del Conveni de col·laboració entre el Ministeri d'Ocupació i
Seguretat Social (MEYSS) i la Comunitat Autònoma de Cantàbria. D'altra banda,
les Comunitats d'Andalusia, Catalunya, València i Castella- La Manxa han conformat el seu
òrgan tripartit propi.
UGT i CCOO rebutgen molts
aspectes de la reforma laboral imposada pel Partit Popular, algunes d'elles per
ser especialment lesives per al dret de llibertat sindical i negociació
col·lectiva. La imposició d'un arbitratge obligatori per als
supòsits en què no existeixi acord amb la representació legal dels treballadors
sobre les iniciatives empresarials de despengi d'un conveni vigent és una de
les més rellevants.
El "tripartit" no pot deixar
de ser un principi democràtic consagrat internacionalment per assegurar la
participació de sindicats i associacions empresarials en l'activitat laboral de
l'Administració o en les polítiques de protecció social i no ha d'adulterar-se
ni s’utilitza com a instrument per afeblir la força dels convenis i l'autonomia
col·lectiva.
Per això des de CCOO i
UGT ja hem impugnat el RD-Llei 1362/2012, de 27 de setembre, pel qual es regula
la Comissió
Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius, (CCNCC) en
desenvolupament de l'art. 82.3 del ET, el mateix article que pel motiu
assenyalat, ha estat objecte d'impugnació en el Recurs d'Inconstitucionalitat
presentat contra la reforma laboral de l'any 2012, pel grup parlamentari
socialista i esquerra plural.
Resulta obligat posar en valor com a
fruit del diàleg social, el nostre sistema de solució autònoma de conflictes,
creat pels interlocutors socials, que amb ple respecte de l'autonomia
col·lectiva permet de manera ràpida i fluïda solucionar els conflictes derivats
de la negociació i la inaplicació de convenis col·lectius.
El Reial decret-llei
5/2013, de 15 de març, podria estar vulnerant el sistema constitucional de
competències per ingerència del Govern en les atribucions i potestats que tenen
les Comunitats Autònomes. El Govern no pot actuar subsidiàriament en aquelles
comeses autonòmiques no desenvolupats pels òrgans competents, per la qual cosa
ens trobem davant una doble intromissió
Finalment, ja s'ha retret
la utilització de la via d'urgència per a aspectes que resulta discutible puguin
regular-se per Reial decret-llei, en aquest cas aprofitant aquesta reforma amb
mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de
major edat i promoure l'envelliment actiu. Si ja de per si mateix el Reial
decret-llei mereix una valoració crítica per la manca de les raons amb les
quals es pretén justificar la reforma en matèria de Seguretat Social, resulta
encara molt més rebutjable constrènyer a una regulació que afecta a l'àmbit
competencial les Comunitats Autònomes el que està vedat a un Reial decret-llei.
Calella a 26 de
març de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada