INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dimarts, 26 de març del 2013



EL RD-llei 5/2013

POT VULNERAR EL

SISTEMA CONSTITUCIONAL

DE COMPETeNCIES



• Per ingerència del Govern en les atribucions i potestats que tenen les Comunitats Autònomes, secretaris confederals d'Acció Sindical de CCOO i UGT


El Reial decret-llei 5/2013, de 15 de març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de major edat i promoure l'envelliment actiu, incorpora una disposició addicional sisena que potencia la inaplicació de les condicions de treball previstes en un conveni col·lectiu en el marc legal previst en l'article 82.3 ET, segons la redacció donada per la Llei 3/2012.

S'obliga al fet que les Comunitats Autònomes es proveeixin de l'òrgan tripartit capacitat per a l'adopció de la decisió en els conflictes derivats de la falta d'acord sobre la inaplicació del conveni, en el termini de tres mesos o subscriguin un conveni de col·laboració amb el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social acordant l'actuació de la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius en el seu àmbit territorial. En tot cas, de no haver-se portat a efecte tals prevencions, les parts podran dirigir-se a la CCNCC per a la resolució del conflicte de inaplicació.

Fins avui, abans de la publicació del Reial decret 1362/2012, que regula les funcions de la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius, s'han vist en aquesta Comissió vuit expedients de inaplicació que no es corresponien amb l'àmbit estatal, la qual cosa motivava el seu desistiment. En aquest mes de març s'ha conegut la signatura del Conveni de col·laboració entre el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social (MEYSS) i la Comunitat Autònoma de Cantàbria. D'altra banda, les Comunitats d'Andalusia, Catalunya, València i Castella- La Manxa han conformat el seu òrgan tripartit propi.
UGT i CCOO rebutgen molts aspectes de la reforma laboral imposada pel Partit Popular, algunes d'elles per ser especialment lesives per al dret de llibertat sindical i negociació col·lectiva. La imposició d'un arbitratge obligatori per als supòsits en què no existeixi acord amb la representació legal dels treballadors sobre les iniciatives empresarials de despengi d'un conveni vigent és una de les més rellevants.
El "tripartit" no pot deixar de ser un principi democràtic consagrat internacionalment per assegurar la participació de sindicats i associacions empresarials en l'activitat laboral de l'Administració o en les polítiques de protecció social i no ha d'adulterar-se ni s’utilitza com a instrument per afeblir la força dels convenis i l'autonomia col·lectiva.
Per això des de CCOO i UGT ja hem impugnat el RD-Llei 1362/2012, de 27 de setembre, pel qual es regula la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius, (CCNCC) en desenvolupament de l'art. 82.3 del ET, el mateix article que pel motiu assenyalat, ha estat objecte d'impugnació en el Recurs d'Inconstitucionalitat presentat contra la reforma laboral de l'any 2012, pel grup parlamentari socialista i esquerra plural.
Resulta obligat posar en valor com a fruit del diàleg social, el nostre sistema de solució autònoma de conflictes, creat pels interlocutors socials, que amb ple respecte de l'autonomia col·lectiva permet de manera ràpida i fluïda solucionar els conflictes derivats de la negociació i la inaplicació de convenis col·lectius.
El Reial decret-llei 5/2013, de 15 de març, podria estar vulnerant el sistema constitucional de competències per ingerència del Govern en les atribucions i potestats que tenen les Comunitats Autònomes. El Govern no pot actuar subsidiàriament en aquelles comeses autonòmiques no desenvolupats pels òrgans competents, per la qual cosa ens trobem davant una doble intromissió
Finalment, ja s'ha retret la utilització de la via d'urgència per a aspectes que resulta discutible puguin regular-se per Reial decret-llei, en aquest cas aprofitant aquesta reforma amb mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de major edat i promoure l'envelliment actiu. Si ja de per si mateix el Reial decret-llei mereix una valoració crítica per la manca de les raons amb les quals es pretén justificar la reforma en matèria de Seguretat Social, resulta encara molt més rebutjable constrènyer a una regulació que afecta a l'àmbit competencial les Comunitats Autònomes el que està vedat a un Reial decret-llei.


Calella a 26 de març de 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada