INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dimecres, 15 d’abril del 2015

DENUNCIEM L’ÚS EXCESSIU i INADEQUAT D’UNA PART DEL FONS DE RESERVA DE LA SEGURETAT SOCIAL



Instem al Govern a respectar la legislació del Fons de Reserva i limitar la seva utilització als límits establerts en la mateixa, restituint, almenys, els recursos que han estat utilitzats com a conseqüència de les "tarifes planes" en cotitzacions que des de 2014 s'han engegat, que, d'altra banda, no s'han demostrat útils per a la creació d'ocupació.

El Fondo de Reserva és un instrument nascut dels Acords de Diàleg Social de 1996 i 2001 subscrits pels governs d'aquell moment i les organitzacions sindicals i empresarials, i la seva funció prioritària, a més d'ajudar a corregir els dèficit que puguin donar-se amb motiu de la crisi, és la de contribuir a la sostenibilitat del sistema públic de pensions en el mitjà i llarg termini quan la generació del “baby-boom” aconsegueixi l'edat de jubilació.

Per garantir aquesta missió, la Llei 28/2003 reguladora del Fons de Reserva estableix una fórmula d'utilització dels seus recursos només en el cas de dèficit estructural del sistema de Seguretat Social i exclusivament per finançar prestacions contributives, establint el límit d'utilització anual del Fons en una quantia màxima del 3% del dèficit de cada exercici. Amb aquesta mesura es garanteix una utilització equilibrada i raonable del Fons de Reserva buscant el repartiment solidari d'esforços entre treballadors i l'Estat sense haver d'acudir al seu consum anticipat.

El Govern ha vingut justificant la suspensió d'aquesta garantia legal des de 2012 amb l'argument del dèficit que presentava el sistema de seguretat social com a conseqüència de la destrucció d'ocupació derivada de la crisi econòmica. No obstant això, des de 2014 ha engegat diferents mesures de "tarifa plana" de cotització que es mantindran fins a 2017 i el finançament de la qual és a càrrec exclusiu d'uns menors ingressos de Seguretat Social, ja que es tracta de reduccions de cotitzacions que no són cobertes per bonificacions de l'Estat, com en el passat ha ocorregut amb mesures similars de foment de l'ocupació.

Aquestes mesures de "tarifa plana" en la cotització, segons els nostres càlculs, han suposat un cost a les arques de la Seguretat Social d'uns 1.500 milions d'euros anuals, en forma de cotitzacions socials no realitzades. Un cost que ve a engrossir el dèficit del sistema de Seguretat Social, i que ni tan sols s'ha demostrat útil per a la creació d'ocupació.

Mentre això ocorria, per finançar aquesta pèrdua de recaptació, en lloc d'adoptar mesures dirigides a augmentar els ingressos de la Seguretat Social, el Govern ha optat per utilitzar el Fondo de Reserva, accelerant el seu consum anticipat.

El Fondo de Reserva va aconseguir un màxim de recursos en 2011 en apropar-se als 70.000 milions d'euros. Des de llavors ha vist descendir el seu patrimoni fins als 41.634 milions d'euros a final de 2014, després de disposar-se de 33.951 milions d'euros. Això significa que, inclòs patrimoni i interessos, els recursos totals del Fons de Reserva s'han reduït en 1/3 en el que portem de legislatura.

Les previsions oficials del Govern estableixen per 2015 un dèficit del 0,6% del PIB, però altres estimacions  -CCOO i l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIREF) en el seu informe de març passat-  indiquen que aquest dèficit serà més proper al produït en 2014 (1,1% PIB) adduint que "malgrat la millora de les previsions macroeconòmiques les variables amb influència en els ingressos per quotes segueixen sense sustentar una evolució dels ingressos com la recollida en els PGE" i que ni el nou sistema de liquidació directa ni la incorporació de les retribucions en espècie a les bases de cotització permeten esperar *in increment substancial en la recaptació.

Aquesta desviació al pressupost portaria al fet que el Fondo de Reserva hauria d'aportar en 2015 prop de 12.000 milions d'euros, la qual cosa incompliria el límit d'utilització del 3% marcat per la Llei 28/2003.

Recordem que el dèficit que presenta actualment el sistema de Seguretat Social és en part conseqüència de la crisi econòmica, però també responsabilitat del Govern per una política econòmica incorrecta i la seva falta de mesures d'ingressos.

En aquest sentit, instem al Govern a respectar la legislació del Fons de Reserva i limitar la seva utilització als límits establerts en la mateixa, restituint, almenys, els recursos que han estat utilitzats com a conseqüència de les "tarifes planes" en cotitzacions que des de 2014 s'han engegat.

Aquest consum, major del previst i anticipat del Fons, sobre els terminis inicials, no ha de ser el camí d'actuació d'un Govern responsable amb les necessitats de mig termini del nostre sistema de pensions. Insistim en la necessitat d'abordar, amb caràcter urgent, mesures conjunturals i estructurals en relació amb l’incremento d'ingressos de la Seguretat Social i emplaça a l'actual Govern, així com als partits d'oposició i/o amb perspectives de tenir presència parlamentària, a assumir compromisos en aquesta matèria, tant dins d'aquesta legislatura, com en l’ inici de la següent.


Calella a 15 d’abril de 2015

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada