DENUNCIEM EL PROPÒSIT DEL MINISTERI DE FINANÇAR ELS
CENTRES EDUCATIUS SEGONS LES NOTES QUE OBTINGUIN ELS ALUMNES
•
Educació obre la
porta a la desigualtat i a l'atomització de la nostra xarxa de centres,
dividint-los en "bons" i "dolents"
•
Aquesta mesura pren acabar
amb l'equitat del nostre sistema educatiu, reconeguda per institucions
internacionals d'avaluació escolar
Denunciem la
proposta del Ministeri d'Educació per substituir l'actual model de finançament,
permetent que els centres d'ensenyament públics, privats i concertats, puguin
rebre fons públics si presenten i engeguen projectes educatius que demostrin,
amb avaluacions anuals, que obtenen resultats d'èxit entre els alumnes.
Aquesta mesura, que s'aplicaria a través dels
denominats Programes de Millora de la Qualitat Educativa contemplats en
l'avantprojecte de la LOMCE, pretén acabar amb l'equitat del nostre sistema
educatiu, reconeguda per les institucions internacionals d'avaluació educativa,
i dividir la xarxa escolar partint de criteris purament econòmics i classistes
i apel·lant a un concepte espuri de l'autonomia escolar.
Insistim que la iniciativa ministerial encaixa en la visió
exclusivament econòmic que el Ministeri vol imprimir a aquesta reforma que
pretén tramitar al marge de la comunitat educativa, sense un debat democràtic i
per imposició, sense comptar amb l'opinió del professorat.
La vigent Llei Orgànica d'Educació (LLOI) destaca
clarament "la necessitat de combinar qualitat amb equitat en l'oferta
educativa" sent aquests "dos principis indissociables". En el
capítol 1, referent als Principis i finalitats de l'educació, assenyala que el
sistema educatiu s'inspira en "l'equitat, que garanteixi la igualtat
d'oportunitats, la inclusió educativa i la no discriminació", actuant
"com a element compensador de les desigualtats personals, culturals,
econòmiques i socials, amb especial atenció a les quals derivin de
discapacitat". A més l'article 7 estableix que les administracions educatives
"podran concertar l'establiment de criteris i objectius comuns amb la
finalitat de millorar la qualitat del sistema educatiu i garantir
l'equitat".
L'atenció a la diversitat de l'alumnat no
consisteix a introduir constantment avaluacions (des de 3º de Primària) aplicades
i qualificades per especialistes externs, i molt menys dotar als centres de més
recursos segons l'èxit de les seves avaluacions, sinó a garantir que els
centres tinguin els recursos humans necessaris per assegurar l'atenció
personalitzada de l'alumnat amb necessitats educatives específiques.
Per nosaltres i la LOMCE no és més que una reforma
ideològica que no solucionarà els dos grans problemes del sistema: l'abandó
prematur i el fracàs escolar. Al contrari, amb l'excusa de la transparència en
els resultats de les avaluacions, s'impulsarà innecessàriament una competència
deslleial entre centres, en perjudici de l'equitat del sistema.
Calella a 28 de
novembre de 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada