INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dilluns, 26 de novembre del 2012



LA IMPOSICIÓ DE TAXES SUPOSA UNA RETALLADA EN L’ACCÉS AL SERVEI PÚBLIC DE LA JUSTICIA i UNA RECULADA DE L’ESTAT DE DRET ETALLADA EN L'

La Llei per la qual es regulen determinades taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia (Butlletí Oficial de les Corts 7-07-2012) implica una reforma substancial del sistema de taxes per a l'accés a l'Administració de Justícia.
 
CCOO denuncia la imposición de un modelo social en el que sólo los que mas recursos económicos tienen pueden acceder a la Justicia, dejando fuera de las posibilidades reales de acceso a amplios colectivos sociales en controversias que son esenciales para su estabilidad básica, pues están vinculadas a las rentas que garantizan su subsistencia y la de sus familias.
més, lluny de l'aparent neutralitat, s'inscriu en la línia de dificultar el control de l'actuació de les Administracions Públiques, així com de les grans empreses proveïdores de serveis; i és una reculada important en la configuració que hem vingut tenint del nostre Estat de Dret, el primer postulat del qual és la possibilitat d'accés al Servei Públic de la Justícia.
 
1.- Una reculada dels ciutadans en l'accés al servei públic de la Justícia.

En primer lloc, oblida la situació dels ciutadans en l'accés als béns bàsics, sobretot en les seves controvèrsies amb les grans companyies proveïdores dels béns i serveis. Això suposa per al conjunt de la ciutadania l'encariment en l'accés a la jurisdicció, incloses les controvèrsies que tenen com a consumidors i usuaris de serveis, com a reclamacions contra empreses elèctriques, telecomunicació, banca, assegurances, que en l'àmbit civil suposa el pagament d'una taxa mínima de 150 € per al judici verbal al marge de l'abast econòmic de la reclamació, i que en els casos del procés ordinari és de 300 € més el 0,5% del que es reclami. És a dir, per portar a judici a la companyia elèctrica, bancària, telefònica, asseguradora, o al comerç en una discrepància de 100 €, cal pagar la taxa de 150 €. O per impugnar una multa de 100 € imposada per qualsevol Administració, la taxa seria de 200 €.
En aquests casos, l'exempció de les taxes pel reconeixement del benefici individualitzat obliga a tramitar un expedient de Justícia Gratuïta i en la major part dels casos, tenen rendes incompatibles amb aquesta declaració, poc més dels 1.100 € mensuals, o béns que puguin vendre.
 
2.- La situació dels beneficiar-vos del sistema de protecció social i assistència sanitària.
 
És cert que en l'actualitat tenen reconeguda ex*lege en l'Ordre Social els treballadors i beneficiaris del sistema de Seguretat Social del benefici de justícia gratuïta (art. Llei 1/1996 d'assistència jurídica gratuïta), així com els sindicats quan exercitin un interès col·lectiu en defensa dels treballadors i beneficiaris de la Seguretat Social, determina que no estiguin subjectes al pagament de la taxa (art. 20.4 Llei 36/2011, Reguladora de la Jurisdicció Social).

Però la Llei oblida que igualment els treballadors i ciutadans en general han d'accedir als Tribunals de l'Ordre Social i Contenciós en l'àmbit del sistema de protecció social, com succeeix en particular amb les prestacions del Sistema de Suport a les persones dependents, o l'accés al dret d'Assistència Sanitària.
La condició de beneficiari de la Seguretat Social que genera la justícia gratuïta no assegura la inclusió d'aquests supòsits en l'exempció del pagament de la taxa.

3.- L'encariment de costos en l'accés a la justícia del personal de les Administracions Públiques.

A més, també cal denunciar la situació en la qual queden el personal de les Administracions Públiques als quals, per dues vies, s'incrementa de forma substancial els costos d'accés al servei públic de la Justícia.
  1. En la Llei es declara l'exempció subjectiva en el pagament de la Taxa als funcionaris, però no en els processos que impliquin la separació del servei. Aquesta limitació és incomprensible per l'absoluta necessitat que té el funcionari de la tutela judicial, sobretot quan altres processos de menor entitat estan exempts.
  2. A més, l'exempció dels funcionaris no comprèn expressament als ciutadans, encara que impugni matèries relacionades amb les qüestions de personal, com les proves a les quals s'han presentat.
Per tant, si l'assumpte és en matèria de proves d'accés o cessament en la condició de funcionari de carrera, competència del Tribunal Superior de Justícia, la taxa mínima és de 350 euros en concepte fix més altres 100 addicionals en assumptes de quantia indeterminada. És a dir, en unes oposicions en què s'impugni una actuació irregular, el impugnant-te hauria de pagar la taxa de 450 euros. El mateix que un funcionari que discrepi del seu cessament.
  1. Tampoc la Llei incorpora l'exempció a les Organitzacions Sindicals quan intervenen en l'àmbit contenciós – administratiu  en defensa dels drets col·lectius dels funcionaris i treballadors del sector públic, com són les matèries relatives a interpretació i aplicació dels pactes i acords que fixen condicions de treball dels funcionaris públics, o que igualment afectin a personal laboral. La norma tributària obliga així a realitzar una multiplicitat de reclamacions individuals, que estarien exemptes de la taxa, en lloc dels processos col·lectius a les quals els imposa el seu pagament, amb les distorsions que això genera.
  2. Una altra via per a l'encariment dels costos dels funcionaris per a l'accés a la Justícia en qüestions del seu règim professional, té a veure amb l'exigència de la intervenció d'Advocat en tots els casos. Fins ara era facultatiu excepte en la separació de funcionaris de carrera.
Aquesta regla implica, en la pràctica, l'obligació d'haver de pagar l'Advocat de l'Administració, per la via de la condemna en costes, si fos desestimada la seva reclamació. Atès que es va implantar el criteri del pagament de les costes segons el seu venciment després de la Llei 37/2011, de 10 d'octubre, en la pràctica suposa un enorme increment de despeses, no només de l'advocat propi, que pot ser aconsellable, sinó a més ha d'assumir el cost de la representació de l'Administració contra la qual han litigat.

4.- Les taxes en l'Ordre Social.
 
Una altra novetat substancial és la implantació de les Taxes en l'àmbit de la Jurisdicció Social, en les fases dels recursos de suplicació i cassació.

En l'àmbit social, la situació dels treballadors autònoms econòmicament dependents, malgrat la seva aparent equiparació als treballadors per compte d’atri, pot suposar el pagament de la taxa en els casos de recursos de suplicació o cassació, amb una quantia fixa respectiva de 500 € o 750 € respectivament.
 
Calella 26 de novembre de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada