ALERTEM EN UN INFORME DE MÚLTIPLES i “GREUS”
CONSEQÜÈNCIES EN EL SISTEMA NACIONAL DE SALUT PER LA POLITICA DE RETALLADES
PRESSUPOSTÀRIES
Les
dades mostren les “greus” conseqüències que les retallades pressupostàries, i
les modificacions normatives introduïdes en els últims anys, estan tenint tant
en el nombre com en la qualitat de l’ocupació en el sector sanitari públic, i
en l’accés a prestacions i a la butxaca de la ciutadania.
La Federació de
Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO publica un informe sobre els
pressupostos sanitaris de les CCAA per a l’any 2015, i indaga en les
conseqüències que els pressupostos dels últims anys estan tenint a nivell
assistencial i laboral, sobretot en un context de crisi econòmica que afecta
durament moltes famílies.
Novament
l'”Anàlisi de CCOO sobre els Pressupostos Sanitaris 2015″ pretén anar més enllà
de les xifres i dades econòmiques, intentant donar una visió més global i
contextual. L’estudi analitza múltiples dades d’organismes oficials espanyols i
europeus en el septenni 2009-2015 (algunes fonts només tenen dades fins a 2013)
sense oblidar donar un repàs a normes i documents que influeixen tant en els
pressupostos en particular com en el sistema nacional de salut en general.
Als indicadors
que analitzaven en anys anteriors (pressupostos, llits, satisfacció, ..) aquest
any introdueixen 2 novetats importants centrades en ocupació al sector sanitari
públic:
– Xifres
d’ocupació autonòmiques desglossades tant a nivell de província com de sexe.
– Dades de
pèrdua d’ocupació per categories
La FSS-CCOO
creu que les retallades acumulats al llarg d’aquests anys estan tenint
conseqüències severes en el sector, que s’aprecien fonamentalment en la
importantíssima reducció del nombre de llits funcionants i en la gran
destrucció de ocupació que s’ha produït.
També li ocupa
i preocupa l’aposta que està fent pel govern estatal i algunes comunitats
autònomes per les unitats de gestió clínica, ja que semblen suposar una nova
alternativa per a possibilitar la privatització en lloc d’una eina per millorar
la eficiència en la gestió.
A més del
document escrit, la FSS-CCOO ha realitzat un vídeo en què tracta de mostrar a
la ciutadania que les retallades pressupostàries no són innocus, exposant algun
dels seus efectes.
A continuació
relacionem una sèrie de conclusions que extracta el document, classificades per
temes:
Pressupostos
sanitaris autonòmics:
·
Després de quatre anys
consecutius de caiguda pressupostària, la suma del pressupost
sanitari inicial de les comunitats autònomes puja respecte l’any
anterior. Així en 2015 s’incrementa el 964 milions d’euros respecte a 2014. Tot
i això, el pressupost de 2015 és gairebé un 10% inferior al del 2010 (9,6%) i
és el 3r més baix del septenni.. Per comunitats , i en relació al pressupost de
2014, el pressupost sanitari de 2015 puja a 15 d’elles, baixant només a Aragó
i Galícia.
·
Comparant el pressupost sanitari
2015 de cada CCAA amb el més alt del septenni per a cadascuna d’elles,
constatem la següent reducció: A La Rioja i Galícia en més del 20%, a Múrcia,
Extremadura, Castella la Manxa i Aragó entre el 15 i 20%, a Catalunya,
Andalusia i Canàries entre el 10 i el 15%, a Astúries, Castella i Lleó i
Navarra entre el 5 i el 10%, a Euskadi, País Valencià i Cantàbria entre el 0 i
el 5%. En 2 CA el pressupost sanitari de 2015 és el més alt del septenni:
Madrid i Illes Balears.
·
D’haver-se mantingut el
pressupost sanitari de les comunitats autònomes en les xifres de l’any 2010
estaríem parlant d’una reducció acumulada en el període 2011-2015 de 24.500
milions d’euros.
·
La suma del capítol I (despeses
de personal) del pressupost sanitari inicial de les comunitats autònomes el
2015, tot i que algunes pressuposten l’abonament de part de la paga
extraordinària suprimida en 2012, és un 7,2 % inferior al del 2010 (any amb major
pressupost del septenni en aquest capítol), sent el 3r més baix del
septenni.
·
Comparant el capítol
I del pressupost sanitari 2015 de cada CCAA amb el més alt del
septenni per a cadascuna d’elles, veiem la següent reducció: a Galícia és del
30%, a Catalunya el 17%, a La Rioja i Aragó entre el 10 i el 15%, a Múrcia,
Astúries, Madrid, Canàries, Extremadura, País Valencià, Andalusia i Castella la
Manxa entre el 5 i el 10%, a Cantàbria, Navarra, Euskadi i Castella i Lleó
entre el 0 i el 5%. En 1, Illes Balears, el pressupost sanitari del capítol I
de 2015 és el més alt del septenni.
·
Per comunitats, i en relació al
pressupost de 2014, el capítol I del pressupost sanitari inicial s’ha
incrementat en 14 d’elles, baixant a Aragó, Canàries i Galícia.
·
Després de cinc anys consecutius
de caiguda pressupostària, la suma del capítol VI del
pressupost sanitari inicial de les comunitats autònomes puja respecte l’any
anterior. Així en 2015 s’incrementa en 109 milions d’euros respecte a 2014. Tot
i això, el pressupost de 2015 és un 62,2% més baix que el 2009 (any amb major
pressupost del septenni en aquest capítol), sent el 3r més sota del
septenni.
·
Comparant el capítol VI del
pressupost sanitari 2015 de cada CCAA amb el més alt del septenni per a
cadascuna d’elles, constatem que s’ha reduït en totes: a La Rioja i Castella-la
Manxa entre el 80 i el 91% , a Andalusia, Navarra, Astúries, País Valencià i
Madrid entre el 70 i 80%, a Extremadura, Cantàbria i Canàries entre el 60 i
70%, a Euskadi, Catalunya i Castella i Lleó entre el 50 i el 60%, a les Illes
Balears, Múrcia i Aragó entre el 38 i el 42% ia Galícia el 24%.
·
Per comunitats, i en relació al
pressupost de 2014, el capítol VI del pressupost sanitari inicial s’ha
incrementat en 13 d’elles, baixant a Astúries, Catalunya, Illes Balears i
Múrcia.
Ocupació:
·
Segons dades del Butlletí
Estadístic de Personal(BEPSAP), en 3 anys, de gener de 2012 (primer
any amb possibilitat de comparar totes les CCAA) a Gener de 2015 (última dada
publicada), les comunitats autònomes han eliminat 20.500 llocs de
treball en institucions sanitàries del SNS (13.087 el 2012, 6.177 el
2013 i 1.224 el 2014), fet que suposa una reducció de més del 4%.
·
Segons xifres del Sistema
d’Informació d’Atenció Especialitzada (SIAE), el 2013 (última
dada publicada) havia contractades 21.000 persones menys en atenció
especialitzada que en 2010 (primer any amb dades), desglossant així:
8.446 el 2011, 9.797 el 2012 i 2.768 el 2013.
·
D’aquestes 21000 persones, 58%
era personal sanitari i el 42% no sanitari.
·
Analizant les dades per
categories o agrupacions de les mateixes (i utilitzant la denominació que
utilitza el SIAE) destaca pel seu nombre la reducció en
l’any 2013 respecte al més alt que tenien en la sèrie 2010-2013 de: 6.333
Tècnics de grau sanitaris de grau mitjà (TC auxiliars d’infermeria, …), 4.104
DUES, 1.047 especialitats mèdiques i personal facultatiu i 1.689 resta de
personal sanitari no facultatiu. Entre el personal no sanitari
destaquen els 4563 personal d’ofici i els 2469
administratius.
·
Segons Dades del Sistema
d’Informació d’Atenció Primària (SIAP), el 2014 (última dada
publicada) havia 1154 professionals menys treballant que el 2011.
Si veiem l’evolució respecte a l’any immediatament anterior, el 2011 es
produeixo un increment de 998 professionals, descens de 328 i 873 en 2012 i
2013 respectivament, i augment en 47 el 2014.
·
D’aquests 1154 professionals
menys el 2014 respecte al 2011, el 3% eren personal
sanitari i el 97% no sanitari.
Despesa
sanitària pública vs despesa en concerts (sense computar a Catalunya que
representa un percentatge molt elevat de la despesa total en concerts i
distorsiona les dades):
·
Segons l’Estadística de despesa
sanitària pública (EGSP) el despesa sanitària
pública total de les CCAA es va
reduir en 2013 (última dada
publicada) respecte a 2009 en un 11,3%,
mentre que la despesa en concerts només es va reduir en
un 2, 9%.
Despesa
sanitària de les llars vs el de les administracions públiques:
·
Segons el Sistema de Comptes de
Salut 2013 [1] (SCS), en 2009 el despesa
sanitària de les administracions públiques suposava el 7% del PIB,
mentre que l’any 2013 (última dada) ja només suposa 6,34%., el que significa
una reducció del 9,4%. Per contra, el despesa
de les llars va passar de representar el 1,8% el 2010 al 2,1% el
2013, el que constitueix un increment del 19%.
·
En aquest període la diferència
del% del PIB entre la despesa de les administracions públiques i el de les
llars s’ha reduït en 1 punt, passant del 5,24% el 2009 al 4,26% el 2013.
·
El 2013 la despesa
sanitària de les administracions públiques en euros per habitant ha baixat un
12, 6% respecte a l’any 2009, mentre que el de les
llars va créixer un 14,6%.
·
La despesa sanitària de les llars
en productes farmacèutics en 2013 ha crescut en 1.831.000 d’euros respecte
al 2011, fet que suposa un increment del 37 %. Recordem que el 2012 es va
aprovar el RD Llei 16/2012 i un nou sistema d’aportació farmacèutica.
·
Per Contra, la
despesa de les llars en assistència odontològica va
caure el 2013 en 761 milions respecte a 2012, el que significa un
descens del 10% .
Llits
en centres sanitaris públics:
·
Segons dades del SIAE,
en 3 anys, del 31 de desembre de 2010 al 31 desembre 2013 (última dada), tenim
a Espanya 6.000 llits menys en funcionament en centres
sanitaris públics-SNS.
·
Les dades demostren que estem
“tancant” llits en funcionament a un ritme aproximat de 2000 a l’any.
·
El 2013 un 10,9% dels llits
instal·lats no van estar en funcionament.
·
Segons dades de l’OCDE,mentre
que a Espanya la ràtio de llits per habitants en centres públics queia el 2013
(última dada) un 4,7% respecte al 2010, a Portugal ho feia en un 2,8%. A
Alemanya no només no va baixar, va créixer un 0,6%.
Llistes d’espera:
·
Segons el Sistema d’Informació
sobre llistes d’espera en el Sistema Nacional de Salut (SISLE-SNS), el
temps mitjà en llista d’espera quirúrgica al desembre /
2014 ha millorat respecte a juny / 14, però estem encara 11 dies
per sobre del dada de juny / 12. Els altres 3 indicadors (% de
pacients de més de 6 mesos, total de pacients en espera estructural i número de
pacients per 1000 habitants) han millorat respecte a juny / 12.
·
Segons el SISLE-SNS les dades de llista
d’espera de consultes externes d’atenció especialitzada empitjoren tant
pel que fa a Juny / 14 com a Juny / 12. Respecte a Juny / 12 experimenten
un increment del 23% en el temps mitjà d’espera i d’un 9,7% en el nombre de
pacient per 1000 habitants.
Satisfacció:
·
El Baròmetre
sanitari informa que per tercer any consecutiu cau (unes dècimes per
any) la valoració sobre el sistema sanitari públic. Els 6,31
punts sobre 10 són el pitjor resultat en el període 2009-2014.
·
Es manté la
tendència a l’increment de les valoracions negatives i el decrement
de les positives respecte a l’evolució en els darrers 5 anys de
l’Atenció especialitzada, primària, urgències i hospitalització.
·
Els resultats mostren que els
enquestats qüestionen l’actual sistema d’aportació farmacèutica.
Per accedir al
document fes clic en el següent enllaç: Anàlisi de CCOO sobre pressupostas sanitaris 2015
Calella a 30 de setembre de 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada