CCOO titlla de “regressiu” el nou reial decret i molt
lluny de garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de
Salut
En les conclusions de l’anàlisi que
fa la Federació
de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) del Reial Decret-Llei
16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del
Sistema Nacional de Salut (SNS) i millorar la qualitat i seguretat de les seves
prestacions, destaca que la lletra i l’esperit que es desprèn del seu contingut
atorga poc valor al seu nom: “les mesures que recull, lluny de garantir la
sostenibilitat, millorar la qualitat i seguretat de les prestacions , el que pretén
és la reducció dels drets de la ciutadania, a incrementar els percentatges de
copagament o repagament o instaurar-ne de nous “.
Tan mateix, la Federació de Sanitat de
CCOO afirma que tampoc produiran, ni en el millor dels casos, el suposat
estalvi de 7.000 milions d’euros que el Ministeri de Sanitat i el Govern han
anunciat. Aquest nou Reial decret, que vindrà a substituir al de l’any 2006 pel
qual s’estableix la cartera de serveis comuns SNS, i que modifica les lleis de
cohesió i qualitat, de garanties i ús racional dels medicaments i productes
sanitaris, d’ordenació de les professions sanitàries i la Llei d’Estatut Marc,
representa per a la FSS-CCOO
la norma més regressiva per al SNS des del naixement de la Llei general de sanitat, de
la qual recentment es va celebrar el seu 25 aniversari. Però a més, per a CCOO
aquest Reial decret és contrari a l’esperit que la va inspirar, perquè posa en
qüestió el dret fonamental de la ciutadania per tenir accés universal al Sistema
Sanitari Públic. ”En modificar aquest dret per la nova condició d’assegurat i
beneficiari, es vulnera un dels principis fonamentals en què es basa el nostre
SNS”. ”Ara, el dret a una prestació sanitària està més vinculat a la Seguretat Social ,
i es requerirà un excés de burocràcia a determinats grups per acreditar el seu
dret a percebre assistència sanitària”.
Sobre els nous copagaments, la FSS-CCOO subratlla: “dos
d’ells mereixen el nostre total rebuig, el que s’apliquen a les pensions
mínimes i les formes en que els seus beneficiaris van a percebre per part de
les comunitats autònomes els reemborsaments de l’excés que hagin gastat en
Farmàcia, si es confirma que aquests reemborsaments realitzen als assegurats i,
per tant, prèviament hauran d’abonar el percentatge que els correspon sense els
límits mensuals previstos, els medicaments i el del transport sanitari no urgent,
en el qual estarien inclosos totes aquelles persones que setmanalment han
d’acudir a l’hospital en diverses ocasions, bé a rebre els seus tractaments de
diàlisi o els seves teràpies de rehabilitació “. Aquesta Federació conclou:
“han optat pel més fàcil, que el cost recaigui sobre els més febles abans d’establir
mesures organitzatives i de control per aconseguir que la despesa abonat es correspongui
amb la feina feta”.
En matèria de Recursos Humans, encara que
alguna de les mesures que recull han estat proposades per CCOO, com és el cas
de l’elaboració d’un catàleg de categories equivalents en el conjunt del SNS,
aquesta Federació considera que en general són febles perquè no aporten
millores organitzatives ni d’estalvi al Sistema i denuncia que “no tenen la
mínima base de consens”, ja que s’ha negat a les organitzacions sindicals el
debat i la negociació de les mateixes. Entre elles, la estatutarització del
personal funcionari no aporta grans coses, més enllà d’unificar la relació
laboral en el sector sanitari.
Així mateix, les mesures respecte a
les àrees de capacitació específica i la creació de noves àrees sembla que
posen en dificultat el desenvolupament de la troncalitat en els termes que es
recollien en l’esborrany de RD que no va arribar a publicar en l’anterior
legislatura. Respecte a la cartera comuna bàsica del SNS i la cartera de
serveis complementària de les comunitats autònomes, la FSS-CCOO destaca: “sembla
més enfocat a que es va a impedir que qualsevol CCAA decideixi incrementar la
seva cartera de serveis i deixa en mans del Ministeri la adequació de la cartera
bàsica amb criteris molt laxos, que poden anar disminuint-sense criteris
clars “.
En relació a la prestació farmacèutica, CCOO
afirma que més enllà de condicionants de copagament, prou coneguts, i
l’incompliment de les permanents declaracions de membres del Govern , quan van
arribar al poder i eren aspirants al mateix: “seria interessant conèixer en major
profunditat les condicions que s’han imposat a la indústria farmacèutica, si
l’esforç del ciutadà és també el d’aquestes i el que s’estableix per a les
oficines de farmàcia”.
D’altra banda, la FSS-CCOO afirma: “Convindria
que s’expliqués millor perquè han inclòs als centres sociosanitaris per
desenvolupar activitats assistencials de prevenció, diagnòstic, tractament i
rehabilitació. Podria semblar lògic com a mesura d’estalvi la
utilització d’aquests centres, en alguns supòsits, pel que pot suposar
d’estalvi “, però per a això primer s’haurien de coordinar polítiques comunes
entre l’espai sanitari i el sociosanitari i, sobretot, destaca que hauria
d’anar acompanyada de mesures d’exigència d’acreditació d’aquests centres
sociosanitaris per garantir la qualitat en les cures.
Finalment, aquesta Federació
denuncia que el col·lectiu
d’immigrants se situa en la diana de les polítiques del Partit
Popular: “Aquest RDL i la modificació d’aspectes importants de la llei d’estrangeria
ho demostren”. I afegeixen que no hi ha constatació fefaent, ni demostrable,
que aquest col • lectiu faci un ús i abús de l’SNS, i que podria ser
extrapolable als ciutadans de la Unió Europea.
Fes clic en el següent enllaç per
veure el contingut del RDL 16 2012 - Mesures urgents per garantir la sostenibilitat del SNS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada