INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

dilluns, 11 de gener del 2016

AMBULÀNCIES SENSE METGE:

L’ULTIMA INNOVACIÓ SANITÀRIA DE BOI RUIZ



El transport urgent, amb 214 milions a l’any durant una dècada, és el concurs més gran de la legislatura



Més enllà del color groc, un canvi de marxes automàtic i una nova retolació estampada en vinils, les ambulàncies que atenen les emergències sanitàries estan canviant, i ho estan fent de manera gradual. El nou model de transport sanitari urgent, el concurs públic més gran de la legislatura per estar dotat amb 214 milions d’euros a l’any durant una dècada, va començar a desplegar-se el 3 de novembre passat a la regió de Lleida i està previst que es completi el 15 de gener a l’Hospitalet i el Baix Llobregat.
El Servei Català de Salut (CatSalut) va publicar les bases del concurs el primer trimestre del 2014. Ho va fer després que la retallada en les tarifes provoqués diverses protestes dels treballadors, que van veure minvades les seves condicions laborals, i va cristal·litzar en l’adjudicació dels 13 lots geogràfics a tres grans empreses, que tampoc va estar exempta de polèmica perquè va acabar paralitzada temporalment als tribunals. El principal canvi suposa una renovació total de la flota de vehicles i un nou sistema de gestió que, segons explica el director del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Francesc Bonet, comportarà un guany d’eficiència i una millora dels temps de resposta.
Protestes diverses
El desplegament del nou model, però, aixeca recels, i allà on ja és una realitat hi ha hagut protestes per demanarque es paralitzi. No a tot arreu, però sí a Lleida i Girona, dues de les zones geogràfiques més àmplies. El delegat del sindicat de Metges de Catalunya a l’Hospital de Palamós, David Gràcia, assegura que el sistema no té sentit en un àmbit rural, amb més dispersió poblacional, perquè desmantella les unitats de suport vital avançat en què treballaven un tècnic, un infermer i un metge, una postura que també comparteix el Col·legi Oficial de Metges de Girona, que s’ha sumat a les crítiques assegurant que en alguns casos pot comportar un retard de fins a 25 minuts en l’arribada d’un metge a determinats municipis.
Bonet ho nega rotundament, i precisa que la creació de la figura dels vehicles d’intervenció ràpida (VIR), en què viatgen només un metge i un tècnic, busca precisament arribar abans als llocs. La millora de la comunicació amb la base i la coordinació de tot el sistema porta el director del SEM a donar per fet que tot plegat funcionarà millor i demana “un vot de confiança” de la població i dels professionals, fins que les dades demostrin la millora en el temps de resposta a les emergències, perquè a més el model pot adaptar-se als canvis, com és un augment de la població a l’Empordà durant l’estiu, per exemple.
El nou sistema disposarà de 395 vehicles en total. 327 són ambulàncies de suport vital bàsic (SVB), que atenen el 80% de les emergències i estan ocupades per dos tècnics; 54 són de suport vital avançat (SVA), que són les que eliminen la figura del metge, i 14 són vehicles més petits i potents, els batejats com a VIR. En total són 16 vehicles més que quan es va fer l’últim concurs, l’any 2006 -dues SVA i la totalitat dels VIR-. A més a més, el servei es farà amb el mateix personal, i per això s’ha incrementat el nombre d’hores de servei un 5,29%, una altra de les raons perquè hi hagi malestar entre els professionals.
El nou concurs també incorpora una novetat destacada, i és que per primera vegada el CatSalut ha encarregat al SEM no només la gestió del transport urgent, sinó també el que no és urgent, aquell que es fa per rebre tractaments hospitalaris en persones que no poden desplaçar-se soles. El primer suposa uns 800.000 desplaçaments a l’any i el segon prop de 2 milions. Això també explica, més enllà de la renovació d’equips i la incorporació de tecnologia, que la partida anual s’ha incrementat prop del 21% i ara s’enfila fins als 214 milions a l’any.
Els treballadors fan altres crítiques al nou model, com és una eventual vulneració de la llei d’ordenació de professions sanitàries, perquè els infermers que viatgin sense metge hauran de fer atencions que no formen part del seu aprenentatge, o bé una escassa formació per fer servir els nous equips. El SEM també ho nega, i ho justifica en el fet que “la gestió del canvi sempre té resistències”.
La substitució ha agafat el govern en funcions, cosa que fa que algunes de les veus crítiques vegin encara més opacitat i una falta d’espais on adreçar les seves queixes. El mateix Bonet admet que aquesta interinitat “no és una situació ideal”, però descarta que tingui conseqüències negatives perquè “no entorpeix” un desplegament fet amb criteris tècnics i sobre la base de l’expertesa acumulada. Sigui com sigui, les sirenes mèdiques que se sentin pels carrers a partir d’aquest Nadal seran noves de trinca.

Font:  ARA.cat


Calella a 11 de gener de 2016


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada