AMBULÀNCIES SENSE METGE:
L’ULTIMA INNOVACIÓ SANITÀRIA DE
BOI RUIZ
El transport
urgent, amb 214 milions a l’any durant una dècada, és el concurs més gran de la
legislatura
Més enllà del color groc, un canvi de
marxes automàtic i una nova retolació estampada en vinils, les ambulàncies que
atenen les emergències
sanitàries estan canviant, i ho estan fent de manera gradual. El nou
model de transport sanitari urgent, el concurs públic més gran de la legislatura per estar dotat amb 214 milions d’euros a l’any durant
una dècada, va començar a desplegar-se el 3 de novembre passat a la regió de
Lleida i està previst que es completi el 15 de gener a l’Hospitalet i el Baix
Llobregat.
El Servei Català de Salut (CatSalut) va
publicar les bases del concurs el primer trimestre del 2014. Ho va fer després
que la retallada en les tarifes provoqués diverses protestes dels treballadors, que van
veure minvades les seves condicions laborals, i va cristal·litzar en l’adjudicació dels 13 lots geogràfics a tres grans empreses,
que tampoc va estar exempta de polèmica perquè va acabar paralitzada temporalment als tribunals.
El principal canvi suposa una renovació total de la flota de vehicles i un nou
sistema de gestió que, segons explica el director del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Francesc Bonet, comportarà un
guany d’eficiència i una millora dels temps de resposta.
Protestes
diverses
El desplegament del
nou model, però, aixeca recels, i allà on ja és una realitat hi ha hagut protestes per demanarque es paralitzi. No a tot arreu, però sí a Lleida i Girona, dues de
les zones geogràfiques més àmplies. El delegat del sindicat de Metges de
Catalunya a l’Hospital de Palamós,
David Gràcia, assegura que el sistema no té sentit en un àmbit rural, amb més
dispersió poblacional, perquè desmantella les unitats de suport vital avançat
en què treballaven un tècnic, un infermer i un metge, una postura que també
comparteix el Col·legi Oficial de Metges
de Girona, que s’ha sumat a les crítiques assegurant que en alguns casos
pot comportar un retard de fins a 25 minuts en l’arribada d’un metge a
determinats municipis.
Bonet ho nega
rotundament, i precisa que la creació de la figura dels vehicles d’intervenció ràpida (VIR), en
què viatgen només un metge i un tècnic, busca precisament arribar abans als
llocs. La millora de la comunicació amb la base i la coordinació de tot el
sistema porta el director del SEM a donar per fet que tot plegat funcionarà
millor i demana “un vot de confiança”
de la població i dels professionals, fins que les dades demostrin la millora en el temps de resposta a
les emergències, perquè a més el model pot adaptar-se als canvis, com és un
augment de la població a l’Empordà durant l’estiu, per exemple.
El nou sistema
disposarà de 395 vehicles en total.
327 són ambulàncies de suport vital
bàsic (SVB), que atenen el 80% de les emergències i estan ocupades per dos
tècnics; 54 són de suport vital
avançat (SVA), que són les que eliminen la figura del metge, i 14 són
vehicles més petits i potents, els batejats com a VIR. En total són 16 vehicles
més que quan es va fer l’últim concurs, l’any 2006 -dues SVA i la totalitat
dels VIR-. A més a més, el servei es farà amb el mateix personal, i per això
s’ha incrementat el nombre d’hores de servei un 5,29%, una altra de les raons
perquè hi hagi malestar entre els
professionals.
El nou concurs
també incorpora una novetat destacada, i és que per primera vegada el CatSalut
ha encarregat al SEM no només la gestió del transport urgent, sinó també el que
no és urgent, aquell que es fa per rebre tractaments hospitalaris en persones
que no poden desplaçar-se soles. El primer suposa uns 800.000 desplaçaments a l’any i el segon prop de 2 milions. Això també explica, més
enllà de la renovació d’equips i la incorporació de tecnologia, que la partida
anual s’ha incrementat prop del 21% i ara s’enfila fins als 214 milions a
l’any.
Els treballadors
fan altres crítiques al nou model, com és una eventual vulneració de la llei d’ordenació de professions sanitàries,
perquè els infermers que viatgin sense metge hauran de fer atencions que no
formen part del seu aprenentatge, o bé una escassa formació per fer servir els
nous equips. El SEM també ho nega, i ho justifica en el fet que “la gestió del
canvi sempre té resistències”.
La substitució ha agafat el govern en funcions, cosa que fa que algunes de les veus crítiques
vegin encara més opacitat i una falta d’espais on adreçar les seves queixes. El
mateix Bonet admet que aquesta interinitat “no és una situació ideal”, però descarta que tingui conseqüències
negatives perquè “no entorpeix” un desplegament fet amb criteris tècnics i
sobre la base de l’expertesa acumulada. Sigui com sigui, les sirenes mèdiques
que se sentin pels carrers a partir d’aquest Nadal seran noves de trinca.
Font: ARA.cat
Calella a 11 de gener de 2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada