INFORMACIÓ SINDICAL A L'ABAST Secció Sindical CCOO Hospital de Calella

SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DE L'HOSPITAL SANT JAUME DE CALELLA I ABS CALELLA-MALGRAT-PALAFOLLS

Benvolguts companys/es:

Oferim aquest espai que pretenem que serveixi com a canal de difusió de la informació generada a l'entorn sindical i laboral i, alhora, com a mitjà d'intercanvi d'impressions entre la nostra Secció Sindical de CCOO Hospital Sant Jaume de Calella i ABS Calella/Malgrat/Palafolls
i els treballadors de la nostra empresa.

Esperem que la informació penjada al bloc sigui de la vostra utilitat.

ccoohsjcabscm@gmail.com

divendres, 16 d’octubre del 2015

EL NOU MODEL CATALÀ D’ATENCIÓ PRIMÀRIA PRIORITZA LA RENDIBILITAT ECONÒMICA





·  El model tradicional dels Centres d'Atenció Primària (CAP) està canviant des del 2014 pel model de les UGAP, les Unitats de Gestió d'Atenció Primària
·     Denunciem que amb el nou model els directius no han minvat i el personal de base sí


Els sistemes sanitaris basats en l'atenció primària són més eficaces, obtenen millors resultats en salut i tenen menys desigualtats i costos sanitaris, mentre que una atenció primària feble s'associa a una mortalitat general i prematura més elevada. Aquesta és una de les conclusions del llibre Com comercien amb la teva salut? (Icària, 2014) elaborat per quatre experts catalans. Fins i tot l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha demanat en diverses ocasions potenciar aquest tipus d'atenció. Catalunya té un model d'atenció primària que vagi en aquesta línia?

Controlada en gairebé un 80% per l’Institut Català de la Salut (ICS), el proveïdor públic més gran a Catalunya, l'atenció primària catalana està vivint un procés de transformació. Des del 2014, el ICS està implementant un nou model de gestió de l'atenció primària que canvia de forma substancial l'organització dels centres.

Ja no es parla de Centres d'Atenció Primària (CAP), sinó de UGAP, Unitats de Gestió d'Atenció Primària, un model que de moment es va desplegant de forma “lenta i progressiva”, com apunten des del Fòrum Català d'Atenció Primària (FoCAP).


En què consisteix aquest model?

Sara Manjón del Solar, directora de recursos humans del ICS, va ser qui va proposar un nou model de gestió de l'atenció primària enfocat a una millora de la productivitat. Aquest model es va començar a implementar al gener de 2014 sota el nom de UGAP. Inicialment es va desplegar a la regió metropolitana nord de Barcelona, un àrea de la qual Manjón havia estat directora territorial de recursos humans.

El que es pretén és unificar dos o tres equips d'atenció primària (centres de salut que tenen un coordinador propi) sota una mateixa adreça. L'objectiu, segons expliquen els ideòlegs, és fusionar centres, i per tant, estalviar directius.
El model doncs, permetria, segons la informació facilitada pel ICS a CatalunyaPlural, una interlocució territorial més propera i donar més poder als professionals, a més de reconèixer el seu lideratge clínic.


Com s'està aplicant en realitat?

En el model antic per a cada equip hi havia un coordinador triat pels professionals que “generava confiança” perquè treballava al centre. En canvi, ara, el nou model de gestió té una cúpula directiva que no ha estat triada pels professionals i que en molts casos està exempta de prestar assistència mèdica. “La realitat és que els directius no han minvat i el personal de base sí”, explica Arribas. A més, el nou model de gestió engloba entre 40.000 i 70.000 usuaris, molts més que amb el model de CAP.

“Els directius es dediquen a potenciar que els nombres surtin i l'única manera de quadrar el pressupost en atenció primària és estalviant personal”. És per això que aquest model ha acabat potenciant una reducció del personal i un transvasament de treballadors d'uns centres a uns altres. “Tenim menys companys i més càrrega de treball. A més, demanen complir amb coses que clínicament susciten dubtes. El que es vol és potenciar resultats quantitatius i no qualitatius “.

“Es prioritzen els resultats de pressupost sobre els resultats en salut”, es queixen per la seva banda des de la FoCAP, i diuen que “tota la part qualitativa i intangible del treball s'ignora i tot s'orienta a resultats mesurables quantitativament” . Afegeixen que allí on s'ha implementat s'ha viscut un distanciament entre l'òrgan de gestió i la vida quotidiana dels centres de salut que afavoreix una gestió desconsiderada i poc democràtica dels professionals.


Falta de transparència en la implementació

Aquest diari ha demanat al departament de comunicació de l’ICS informació referent a les àrees on s'ha implementat ja el model, quin és el calendari que es pretén seguir i des de quan s'està aplicant la mesura. No obstant això, des de l’ICS responen que no poden parlar fins que “tot estigui més definit”, a pesar que fa més d'un any que el model de les UGAP s'està implantant.
Mesos després de començar a posar-se en pràctica alguns metges van recordar a l’ICS, que aquest no era un model validat perquè no havia passat cap auditoria interna. A causa d'això, l’ICS en lloc de dir que implementa les UGAP diu que “alguns equips entren en adreça única”. “Així és com fa sempre les coses a l’ICS, sense informar als usuaris”.


El nou model i les possibilitats de privatització

Aquest model recorda massa a la proposta que va fer Josep Prat en 2013, antic director d l’ICS, de dividir l'ens públic en 22 empreses fictícies, una iniciativa que va quedar parada, en part, segons la FoCAP, per la falta de credibilitat del seu impulsor, imputat pel cas de corrupció Innova.

Amb les UGAP, es creen “estructures que es podrien acabar venent. És un model fàcilment privatitzable a llarg termini”, explica, a causa que aquesta concentració d'usuaris genera unitats més grans i sostenibles i per tant fàcils d’externalitzar.

Fins i tot abans de la polèmica proposta de Prat, en 2006 es va intentar remodelar l’ICS i es va plantejar una iniciativa, interessant per la FoCAP, que consistia a donar més autonomia als equips d'atenció primària. Aquesta proposta, que segons el fòrum va donar respostes i resultats satisfactoris va quedar paralitzada “incomprensiblement”.

En 2009 es va començar a donar més autonomia als centres perquè tinguessin més independència en la gestió. Els acords de gestió van quedar signats en 2013 però l'autonomia real dels CAPs es va paralitzar, ja que en lloc que els centres pactessin el pressupost directament amb el CatSalut com es plantejava, van seguir depenent d l’ICS. L'últim intent de reforma és la proposta a la recerca de la rendibilitat econòmica de Sara Manjón: les UGAP.



Un sistema controlat per l’ICS

L’ICS –principal proveïdor del CatSalut i ens de naturalesa pública– controla gairebé el 80% de l'atenció primària a Catalunya, en total 285 equips d'atenció primària (EAP), la qual cosa popularment es coneix com CAP. La resta de centres estan controlats en un 12,5% per altres entitats públiques, en un 6,8% per entitats amb participació privada i en un 3,5% per Entitats de Base Associativa (EAB). Els últims anys, i en el marc de crisi econòmica, l’ICS ha vist reduït el seu pressupost de 2.915 milions d'euros en 2010 a 2.551 milions aquest any.



Calella a 16 d’octubre de 2015


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada