EL NOU MODEL CATALÀ D’ATENCIÓ
PRIMÀRIA PRIORITZA LA RENDIBILITAT ECONÒMICA
· El model tradicional dels Centres d'Atenció Primària
(CAP) està canviant des del 2014 pel model de les UGAP, les Unitats de Gestió
d'Atenció Primària
· Denunciem que amb el nou model els directius no han
minvat i el personal de base sí
Els sistemes sanitaris basats en l'atenció primària són més eficaces,
obtenen millors resultats en salut i tenen menys desigualtats i costos
sanitaris, mentre que una atenció primària feble s'associa a una mortalitat
general i prematura més elevada. Aquesta és una de les conclusions del llibre
Com comercien amb la teva salut? (Icària, 2014) elaborat per quatre experts
catalans. Fins i tot l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha demanat en diverses
ocasions potenciar aquest tipus d'atenció. Catalunya té un model d'atenció
primària que vagi en aquesta línia?
Controlada en gairebé un 80% per l’Institut Català de la Salut (ICS), el
proveïdor públic més gran a Catalunya, l'atenció primària catalana està vivint
un procés de transformació. Des del 2014, el ICS està implementant un nou model
de gestió de l'atenció primària que canvia de forma substancial l'organització
dels centres.
Ja no es parla de Centres d'Atenció Primària (CAP), sinó de UGAP, Unitats
de Gestió d'Atenció Primària, un model que de moment es va desplegant de forma
“lenta i progressiva”, com apunten des del Fòrum Català d'Atenció Primària (FoCAP).
En què consisteix aquest model?
Sara Manjón del Solar, directora de recursos humans del ICS, va ser qui va
proposar un nou model de gestió de l'atenció primària enfocat a una millora de
la productivitat. Aquest model es va començar a implementar al gener de 2014
sota el nom de UGAP. Inicialment es va desplegar a la regió metropolitana nord de
Barcelona, un àrea de la qual Manjón havia estat directora territorial de
recursos humans.
El que es pretén és unificar dos o tres equips d'atenció primària (centres
de salut que tenen un coordinador propi) sota una mateixa adreça. L'objectiu,
segons expliquen els ideòlegs, és fusionar centres, i per tant, estalviar
directius.
El model doncs, permetria, segons la informació facilitada pel ICS a CatalunyaPlural,
una interlocució territorial més propera i donar més poder als professionals, a
més de reconèixer el seu lideratge clínic.
Com s'està aplicant en realitat?
En el model antic per a cada equip hi havia un coordinador triat pels
professionals que “generava confiança” perquè treballava al centre. En canvi,
ara, el nou model de gestió té una cúpula directiva que no ha estat triada pels
professionals i que en molts casos està exempta de prestar assistència mèdica.
“La realitat és que els directius no han minvat i el personal de base sí”,
explica Arribas. A més, el nou model de gestió engloba entre 40.000 i 70.000
usuaris, molts més que amb el model de CAP.
“Els directius es dediquen a potenciar que els nombres surtin i l'única
manera de quadrar el pressupost en atenció primària és estalviant personal”. És
per això que aquest model ha acabat potenciant una reducció del personal i un
transvasament de treballadors d'uns centres a uns altres. “Tenim menys companys
i més càrrega de treball. A més, demanen complir amb coses que clínicament
susciten dubtes. El que es vol és potenciar resultats quantitatius i no
qualitatius “.
“Es prioritzen els resultats de pressupost sobre els resultats en salut”,
es queixen per la seva banda des de la FoCAP, i diuen que “tota la part
qualitativa i intangible del treball s'ignora i tot s'orienta a resultats
mesurables quantitativament” . Afegeixen que allí on s'ha implementat s'ha
viscut un distanciament entre l'òrgan de gestió i la vida quotidiana dels
centres de salut que afavoreix una gestió desconsiderada i poc democràtica dels
professionals.
Falta de transparència en la implementació
Aquest diari ha demanat al departament de comunicació de l’ICS informació
referent a les àrees on s'ha implementat ja el model, quin és el calendari que
es pretén seguir i des de quan s'està aplicant la mesura. No obstant això, des
de l’ICS responen que no poden parlar fins que “tot estigui més definit”, a
pesar que fa més d'un any que el model de les UGAP s'està implantant.
Mesos després de començar a posar-se en pràctica alguns metges van recordar a l’ICS, que aquest no era un model validat perquè no havia passat cap auditoria interna. A causa d'això, l’ICS en lloc de dir que implementa les UGAP diu que “alguns equips entren en adreça única”. “Així és com fa sempre les coses a l’ICS, sense informar als usuaris”.
Mesos després de començar a posar-se en pràctica alguns metges van recordar a l’ICS, que aquest no era un model validat perquè no havia passat cap auditoria interna. A causa d'això, l’ICS en lloc de dir que implementa les UGAP diu que “alguns equips entren en adreça única”. “Així és com fa sempre les coses a l’ICS, sense informar als usuaris”.
El nou model i les possibilitats de privatització
Aquest model recorda massa a la proposta que va fer Josep Prat en 2013,
antic director d l’ICS, de dividir l'ens públic en 22 empreses fictícies, una
iniciativa que va quedar parada, en part, segons la FoCAP, per la falta de
credibilitat del seu impulsor, imputat pel cas de corrupció Innova.
Amb les UGAP, es creen “estructures que es podrien acabar venent. És un
model fàcilment privatitzable a llarg termini”, explica, a causa que aquesta
concentració d'usuaris genera unitats més grans i sostenibles i per tant fàcils
d’externalitzar.
Fins i tot abans de la polèmica proposta de Prat, en 2006 es va intentar
remodelar l’ICS i es va plantejar una iniciativa, interessant per la FoCAP, que
consistia a donar més autonomia als equips d'atenció primària. Aquesta
proposta, que segons el fòrum va donar respostes i resultats satisfactoris va
quedar paralitzada “incomprensiblement”.
En 2009 es va començar a donar més autonomia als centres perquè tinguessin
més independència en la gestió. Els acords de gestió van quedar signats en 2013
però l'autonomia real dels CAPs es va paralitzar, ja que en lloc que els
centres pactessin el pressupost directament amb el CatSalut com es plantejava,
van seguir depenent d l’ICS. L'últim intent de reforma és la proposta a la
recerca de la rendibilitat econòmica de Sara Manjón: les UGAP.
Un sistema controlat per l’ICS
L’ICS –principal proveïdor del CatSalut i ens de naturalesa pública– controla
gairebé el 80% de l'atenció primària a Catalunya, en total 285 equips d'atenció
primària (EAP), la qual cosa popularment es coneix com CAP. La resta de centres
estan controlats en un 12,5% per altres entitats públiques, en un 6,8% per
entitats amb participació privada i en un 3,5% per Entitats de Base Associativa
(EAB). Els últims anys, i en el marc de crisi econòmica, l’ICS ha vist reduït
el seu pressupost de 2.915 milions d'euros en 2010 a 2.551 milions aquest any.
Calella a 16 d’octubre de 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada